השבתה מנהלית של רכב מהי?

השבתה מנהלית של רכב היא איסור מנהלי על שימוש ברכב ע"י קצין משטרה (סעיף 57א' לפקודת התעבורה). ההשבתה המנהלית יכולה להיעשות לנהג במקרה שהוא עובר עבירת תעבורה חמורה. עבירה כמו הובלת מטען עודף או עבירת תעבורה חמורה אחרת. עבירה המנויה על חלק א' שבתוספת השביעית כגון:  שכרות, נהיגה בזמן פסילה, נהיגה ללא רישיון, הפקרה ועוד.

כיצד מתנהל תהליך השבתת הרכב?

השבתה הרכב נעשית כאשר שוטר סבור כי נהג עבר עבירה חמורה (כמפורט  לעיל). הוא רשאי לבקש מהנהג להילוות אליו אל קצין משטרה. לחילופין הוא יכול ליטול ממנו את רישיון הרכב ולזמנו להופיע בפני קצין משטרה, לצורך החלטה בדבר איסור שימוש ברכבו.

באם לקצין משטרה יש יסוד להניח כי יוגש כתב אישום נגד הנהג, רשאי הוא למסור לו הודעת איסור שימוש ברכב לתקופה של 30 ימים. אם במהלך שלוש השנים האחרונות נמסרה הודעת איסור שימוש באותו רכב לפי סעיף זה, או שניתן לגביו צו איסור שימוש לפי סעיף 57ג – יכול הקצין להשבית מנהלית את הרכב לתקופה של 60 ימים, וליטול את רישיון הרכב.

לעיתים במבצעי אכיפה של המשטרה, כאשר הקצין נמצא במקום, מבוצעת השבתת הרכב באתר, והרכב ניגרר מהמקום ע"י המשטרה למגרשי אחסנה.

השבתה מנהלית של רכב - "רכב מסונדל"
השבתה מנהלית של רכב

הקצין אמור לערוך שימוע לנהג הרכב וכן לבעל הרכב. כאשר מושבת הרכב מנהלית ע"י קצין ל-30 יום על הנהג/בעלים להגיע בתום פרק זמן זה ליחידת המשטרה. אז ישוחרר הרכב ממגרש האחסנה, לאחר תשלום עלות האחסנה.

האם ניתן לערער על השבתה מנהלית של רכב?

כאשר מבוצעת השבתה מנהלית ניתן לערער על ההחלטה בבית משפט לתעבורה. ישנן מס' עילות ספורות המנויות בסעיף 57ב(ב) לפקודת התעבורה:

  1. הרכב נלקח מבעליו בלי ידיעתו ובלי הסכמתו;
  2. מי שנהג ברכב פעל בניגוד להוראותיו של בעל הרכב, ובעל הרכב עשה כל שביכולתו כדי למנוע את העבירה .
  3. כאשר מתקיימות נסיבות אחרות המצדיקות זאת.

במידה וקיבלת לרכבך איסור שימוש מנהלי ע"י קצין משטרה  רצוי מאוד לפנות בהקדם ליעוץ עורך דין המתמחה בדיני תעבורה

לייעוץ התקשרו 050-6274620