מתי ניתנת פסילה מנהלית שלילת רישיון ?

פסילה מנהלית - שלילת רישיון נהיגה
פסילה מנהלית – שלילת רישיון נהיגה

פסילה מנהלית שלילת רשיון – יכולה להינתן כאשר נהג עובר עבירת תעבורה חמורה. מדובר בעבירה המנויה על התוספת הרביעית בפקודת התעבורה. בעבירות אלה נימנות בין השאר: מהירות, שכרות, עצור, עקיפה, אי מתן זכות להולך רגל במעבר חצייה תוך סיכונו ועוד. אם נרשם לנהג דו"ח תנועה בגין עבירות כגון אלה, רשאי השוטר המטפל לזמן את הנהג ליחידת המשטרה. ביחידת המשטרה יערך שימוע בדבר פסילת רישיון הנהיגה. זוהי פסילה מנהלית ע"י קצין (סעיף 47 לפקודת התעבורה).

למי הסמכות לפסול מנהלית

הסמכות לפסול נהג פסילה מנהלית בגין עבירה כנ"ל ולאחר מעורבות נהג בתאונה, הינה של קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה.

תהליך הפסילה המנהלית

במקרה ששוטר סבור כי נהג עבר עבירת תנועה חמורה (כמפורט  לעיל). או במקרה ששוטר סבור שהנהג ביצע עבירת תעבורה שבעטיה נגרמה תאונת דרכים. במקרים כאלה רשאי הוא לבקש מהנהג להילוות אליו אל קצין משטרה. לחילופין הוא רשאי ליטול ממנו את רישיון הנהיגה ולמסור לו במקומו מסמך. המסמך הינו אישור על נטילת הרישיון וזימון להופיע, בתוך שלושה ימים, במועד שיקבע, בפני קצין משטרה. זימון זה הוא לצורך החלטה בדבר פסילת רישיון הנהיגה שלו. מסמך זה מהווה עבור הנהג אישור נהיגה לאותם שלושה ימים שבמהלכם עליו לסור לתחנת המשטרה.

קצין המשטרה יערוך שימוע לנהג. לאחריו ישקול באם לפסול אותו מנהלית. הקצין יבדוק האם יש יסוד להניח כי יוגש כתב אישום כנגד הנהג שביצע את העבירה והאם נשקפת ממנו מסוכנות.

בעבירות תעבורה חמורות

בעבירות תעבורה חמורות (המפורטות בתוספת הרביעית) ובתאונות דרכים (ללא הרוגים ) הקצין רשאי לפסול את רישיון הנהיגה אולם אינו מחוייב לעשות כך.

בתאונת דרכים קטלנית בה נהרג אדם, ויש יסוד להניח שיוגש כתב אישום, חייב הקצין לפסול את רישיון הנהיגה. אין לו שיקול דעת במקרה כזה.

 מניין ימי הפסילה המנהלית

בעבירת תעבורה חמורה (מן המפורטות בתוספת הרביעית). רשאי הקצין לפסול את הנהג מלהחזיק ברישיון נהיגה לתקופה של 30 ימים.

בעבירה שגרמה לתאונת דרכים שבה נחבל אדם או ניזוק רכוש. רשאי הקצין לפסול את הנהג מלהחזיק ברישיון נהיגה לתקופה של 60 ימים.

בתאונה קטלנית -בעבירה שגרמה לתאונת דרכים שבה נהרג אדם. יפסול את הנהג מלהחזיק ברישיון נהיגה לתקופה של 90 ימים.

יתכנו נסיבות בהן הנהג זומן ונמסרו לו ההזמנה והאישור בדבר נטילת הרישיון ולא הופיע לשימוע בפני הקצין. במקרה כזה קצין המשטרה יכול לפסול את רישיונו בהעדרו. הפסילה תהיה כמי שהודיעו לו שנפסל.

ביטול הפסילה המנהלית

לנהג יש אפשרות לערער על ההחלטה המנהלית לפסול את רישיונו. הוא יכול להגיש בקשה לבית משפט תעבורה לביטול הפסילה (סעיף 48 לפקודת התעבורה). בקשות אלו נדונות בבית משפט בהליך מהיר תוך מס' ימים.

בית המשפט ישמע את טענות הצדדים וכן יעיין בחומר הראיות בתיק. הוא יבחן אם יש יסוד סביר להניח שיוגש כתב אישום. לאחר מכן בית המשפט רשאי לבטל את הפסילה, או לקצרה. וזאת אם יגיע למסקנה שביטול הפסילה לא יפגע בביטחון הציבור ושלא נשקפת מסוכנות מהנהג.

במידה ורישיונך נפסל ע"י קצין משטרה. במקרה שהוזמנת לשימוע בדבר החלטה באם לפסול את רשיונך. במקרה שעברת עבירת תנועה או תאונת דרכים. רצוי מאוד לפנות בהקדם לייעוץ עורך דין מנוסה בדיני תעבורה. לשיחת ייעוץ ללא התחייבות – עו"ד תעבורה אליהו ברמי

לייעוץ התקשרו 050-6274620