עלייה בשימוש אופניים חשמליים

אופניים חשמליים הם תופעה שלא ניתן להתעלם ממנה כיום הן בהיבט התחבורתי והן בהיבט החברתי. בנוסף למכוניות, משאיות, אוטובוסים ואופנועים, זוכים כיום האופניים בכלל  והאופניים החשמליים בפרט לייצוג נרחב ברחובות ובכבישים בארץ .

האופניים החשמליים הינם מצרך מבוקש מאד כיום. הם נמכרים בעיקר לנוער אך גם למבוגרים שמצאו בכלי זה יתרונות בהתניידות קלה ובמחיר זול יחסית לכלי רכב ממונע אחר. השימוש באופניים חשמליים בתנועה בכבישי הארץ נמצא במגמת עלייה גדולה עם השנים. עלייה בשימוש מתרחשת גם במדינות אחרות בעולם ובמיוחד בסין. עפ"י הערכה ישנם כיום כ-150,000 זוגות אופניים חשמליים הנעים בכבישי המדינה, מהפכה של ממש בנוף התחבורתי בארץ.

אופניים חשמליים

עלייה במספר תאונות הדרכים עם אופניים חשמליים

העלייה במספרם של האופניים החשמליים הביאה גם לעלייה במספר התאונות בהן מעורבים רוכבי האופניים. לפי דוח של המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות, מרכז רפואי שיבא, תל השומר, משנת 2016, בשנים 2010-2015 נצפתה מגמה של עלייה משמעותית במספר הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים /קורקינט חשמלי, מ- 43 פצועים בשנת 2013 ל – 419 בשנת  2015.

במקרה והיית מעורב בתאונת אופניים נוכל לסייע לך. התקשר/י  לטלפון:

לייעוץ התקשרו 050-6274620

 

תאונת דרכים עם אופניים

תאונות דרכים בהן מעורבים אופניים מתרחשות בכל תנאי דרך. בתנאי דרך יבשה ורטובה, סלולה/מרוצפת/עפר ובמגוון רחב של מקומות, מדרכות, כבישים , פארקים שטח .

מה קובע את יכולות האופניים/הרוכב, את מהירותם, יכולת התימרון, התאוצה והבלימה?

גורמים אלה תלויים בן השאר בגיל הרוכב, שליטתו בכלי, סוג האופניים (רגיל, חשמלי/על כל סוגיהם) סוג המערכות המובנות באופניים (הבלמים, בולמים …) סוג הדרך, החיכוך בין צמיג האופניים ומשטח הכביש ,תשתית ידידותית למשתמש ועוד.

אופניים חשמליים שליטה באופניים

מהם הגורמים המשפיעים ביותר על תאונות דרכים עם אופניים חשמליים?

מהירות

עפ"י החוק מהירות אופניים חשמליים מוגבלת ל – 25 קמ"ש. אופניים חשמליים או כלשון החוק (לפי תיקון מס' 12) תשע"ד-2014 "אופניים עם מנוע עזר" – הם אופניים בעלי שני גלגלים המורכבים זה אחרי זה, שמותקן בהם מנוע חשמלי, ההספק המרבי של המנוע אינו עולה על 250 וואט; המנוע החשמלי מופעל באמצעות דוושות האופניים; כוח המנוע יורד עם העלייה במהירות האופניים, ומפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש;

למרות תקנת המהירות המרבית המותרת לעיל, חלק מהחנויות למכירת אופניים חשמליים "משדרגות" את ביצועי האופניים החשמליים. הדבר נעשה ע"י שינויים מינוריים במנוע כמו שינוי בקר מנוע ל 30A. על ידי כך עולה מהירות האופניים בעוד 5-10 קמ"ש. ישנם מקרים של שדרוג הסוללה או הכפלתה לשם העלאת המהירות אף ל- 40 קמ"ש. היום שיטוט באתרי האינטרנט מגלה כי באתרים של סוכנויות שונות ניתן הסבר לרוכב כיצד לבצע שדרוג זה ומהן עלויותיו. מיותר לציין ששדרוג זה אינו חוקי.

מערכות האופניים (בלמים ובולמים) :

למרות היות האופניים הרכב המודרני הראשון לפני מעל 125 שנה, פיתוחם ושיכלולם, כולל מערכות הבלימה שלהם, לא התקדם בקצב מהיר כפי שנעשה לגבי קטנועים אופנועים ומכוניות שכולם פותחו מאוחר יותר, אך הגיעו לכדי פיתוחים טכנולוגיים הרבה יותר מתקדמים ומורכבים יחסית לאופניים. למרות זאת, בעשור האחרון השתפרה מאד מערכת הבלמים באופניים. בלמי הדיסק נעשו בהם שכיחים והפכו לשימושיים וכדאיים. הם קיימים בשתי תצורות, כבל אודן המופעל מכנית וגרסה הידראולית שמבוססת על דחיסת שמן. בלמים אלה מאפשרים בלימה טובה על כביש יבש ורטוב . משנת 2006 קיים תקן אירופאי EN 14764, המיועד לאופניים בעיר וכן לאופני הרים. לפיו תקן הבלימה-תאוטה עומד על  0.57. בלמי הדיסק הנפוצים כיום באופניים הם עדיין מוצר מתפתח, וצופנים בחובם הבטחה גדולה לשיפור בשימוש העתידי.

מיגון

אופניים חשמליים - קסדה

מרבית תאונות האופניים מתרחשות בתוך העיר. בכדי לקבל פרופורציות, תאונת רוכב אופניים במהירות של 40 קמ"ש (אופניים חשמליים  עם שיפורים) שקולה לנפילת אדם מחלון קומה שלישית. למרות זאת חובת חבישת קסדה בעבר לא חלה בדרך עירונית.  בסעיף 65 ג לפקודת התעבורה, כפי שהיה עד לא מזמן, נאמר "לא ירכב אדם על אופניים, ולא ירכיב אדם אחר, אלא אם כן הם חובשים קסדת מגן העומדת בדרישות" ….. וחובת חבישת קסדת מגן לא חלה על בגיר בדרך עירונית כהגדרתה לפי פקודה זו אלא בעת פעילות ספורטיבית בעיקרה.

בעקבות ריבוי תאונות בהן היו מעורבים אופניים הוחלט על תיקון החוק הנוגע לחבישת קסדה:

החל מה-7.1.2019 רוכבי אופניים חשמליים חייבים לחבוש קסדה בכל גיל ובכל דרך.

וסעיף 65ג' תוקן בהתאם.

 

תשתית

שביל לרוכבי אופניים
שביל לרוכבי אופניים

העדר תשתית מתאימה לרכיבה על אופניים חשמליים ובכלל משפיע לא רק על קהל רוכבי האופניים אלה גם על הולכי הרגל ושאר משתמשי הדרך. המחסור בשבילים, שולי הכביש הצרים, תרבות הנהיגה הישראלית- כל אלה הופכים את חוויית הרכיבה באופניים לסכנה של ממש.

במקרה והיית מעורב בתאונת אופניים נוכל לסייע לך. התקשר/י  לטלפון:

לייעוץ התקשרו 050-6274620

מהם סוגי תאונות הדרכים בהם מעורבים אופניים חשמליים ?

רכב ואופניים או אופניים והולך רגל

בישראל בדרך כלל תאונות עצמיות של רוכבי אופניים לא יטופלו במישור הפלילי/תעבורתי ע"י המשטרה. המשטרה בדרך כלל תטפל בתאונות דרכים עם אופניים כאשר מעורבים בהם רכב  ואופניים או אופניים והולך רגל .(כאשר למשתנה חומרת הפציעה יש משקל באופן סיווג התיק).

תאונות רכב ואופניים הנפוצות הן בעיקר מסוג פגיעה של חזית הרכב באחורי האופניים/הרוכב (פגע וברח, כמו במקרה של תאונתו של שניאור חשין ז"ל בכביש 5 , או תאונה נוספת שאירעה בכביש 3, בכניסה לנחל שורק, בה פגע נהג בקבוצת רוכבים וגרם למותם של 2 רוכבים ופציעת 5 אחרים). תאונה נפוצה אחרת היא מסוג של פגיעה של חזית הרכב בצד הרוכב, בעת שזה חצה את הכביש ברכיבה במעבר חצייה, או במקום לא מסומן. חשוב לזכור כי החבות על נהג רכב פרטי בעת פגיעה ברוכב אופניים שחצה במעבר חצייה ברכיבה שונה מהחבות שיש לנהג הרכב ביחס להולך רגל שחצה במעבר חצייה.

תאונת דרכים עם אופניים

טיפול בתאונה

בטיפול בתאונה בה מעורב רוכב אופניים תשקול המשטרה באם להעמיד לדין את נהג הרכב או את רוכב אופניים וזאת בהתאם לנסיבות התאונה. תאונת דרכים בין רכב לאופניים נבחנת ע"י המשטרה/בוחני תאונות הדרכים באספקטים רבים: רשלנות מי מהצדדים גרמה לתאונה. מהי החבות על כל צד, מה חומרת הפציעה, מה היו תקינות וכשירות כלי רכב המעורבים, האם התשתית במקום הייתה תקינה ,מיקום מדויק של המגע בין הרכבים , מתי הבחין הנהג ברוכב, מה היה שדה הראייה , האם ניתן היה למנוע את התאונה  ועוד.

תאונת דרכים עם אופניים

במקרה והנך מעורב/ת בתאונת דרכים עם רוכב אופניים/או כרוכב/ת אופניים בנסיבות חמורות תוכל/י לפנות לייעוץ, ללא התחייבות, לעורך דין אליהו ברמי

לייעוץ התקשרו 050-6274620

משרדנו נמצא: רחוב האלוף יעקב פרי 13, בניין בית שירה, בעיר רחובות.  נגיש לתושבי רחובות, ראשון לציון אשדוד תל אביב והסביבה .

 אין במידע לעיל ובאתר משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי או תחליף לכך; ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם כמו כן התוכן באתר לא מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, ויש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו מתיישן