עישון קנאביס רפואי

שימוש בקנאביס רפואי ונהיגה

נכון להיום החוק בישראל אוסר נהיגה תחת השפעת קנאביס. כמו כן אין אבחנה בין מטופלים בקנאביס רפואי לבין צרכני קנאביס שלא למטרות רפואיות. ישנה פסיקה בערכאות שונות המתייחסת לנושא היעדר הסדרת חקיקה והמצב הקיים. מצב בו נהגים אשר מטופלים בקנאביס רפואי ונוהגים לאחר צריכת הקנאביס ומורשעים בגין נהיגה תחת השפעת סם. חלפו  שנים מאז ביטא בית המשפט את עמדתו בעניין תיקון תקנות המבהירות נושא נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי. אולם חרף אמירותיו לאורך השנים בדבר נחיצות השינוי, עד היום החוק לא שונה.

האם קיים היתר לנהוג אחרי עישון קנאביס רפואי?

מקרה משפטי

עישון קנאביס רפואי ונהיגה: סוגיה זו נדונה בבקשת רשות ערעור שהוגשה לבית המשפט העליון ברע"פ  51/13. המבקש הורשע בביהמ"ש לתעבורה בנהיגה תחת השפעת סם מסוכן. נגזרו עליו שישה חודשי מאסר על תנאי. בנוסף פסילת רישיון נהיגה לתקופה של 24 חודשים. כמו כן הוטלה עליו התחייבות בסך של 10,000 ש"ח להימנע מעבירות.

ערעורו נדחה ע"י ביהמ"ש המחוזי ומכאן בקשת רשות הערעור. במסגרת הבקשה טוען המבקש כי בקשתו מעלה שאלה עקרונית, בעלת חשיבות ציבורית. היא נוגעת לזמן שעל נהגים, שהותר להם שימוש בסם מסוג קנביס, להמתין עד לנהיגה.

 

תמונה של קנאביס עם כיתוב לשימוש רפואי

בית המשפט העליון דחה את הבקשה לערעור שני על הכרעת הדין וגזר הדין. הסיבה -העניין אינו מעלה שאלה שטרם ניתן לה מענה. כמו כן לא הוכחו נסיבות חריגות המצדיקות התערבות בעונש ואשר לא עמדו בפני הערכאות הקודמות.

נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי

מקרה משפטי נוסף

כבוד השופטת אסתר טפטה–גרדי מבית משפט שלום בעכו התייחסה לנושא נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי. תיק תאונת דרכים 506 11-15מתאריך 25/11/18 . השופטת פסקה כי יש לבטל את האישום  של נהיגה בשכרות (תחת השפעת סמים – קנאביס רפואי), מחמת טענת הגנה מן הצדק. השופטת התייחסה למצב הקיים היום, בו המחוקק לא הסדיר לחלוטין את כל נושא נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי.

בעייתיות השימוש בקנאביס – משך השפעה

השופטת ציינה כי "הבעייתיות קיימת לכל משתמשי הקנאביס באשר הם. דהיינו, יכול אדם להשתמש בקנאביס והשפעת הסם עליו חלפה לכל הדעות. אלא שיכול שוטר לעצרו ולבדקו ימים, ולעתים שבועות אחרי השימוש ומשפטית ייחשב שיכור. הקושי מתחזק כאשר צריכת הקנאביס היא חוקית. זאת על פי סעיף" 12 לפקודת הסמים המסוכנים. הסעיף קובע : "השימוש בסם מסוכן מותר, אם הוא לצורך ריפוי, והסם סופק למשתמש מאת רוקח, רופא או רופא וטרינרי בתנאים האמורים בסעיף11 (3) או סופק על פי רשיון ".

כבוד השופטת ציטטה את שופט העליון א' שוהם ברעפ 6661/14 – איתן קוליה נ' מדינת ישראל, תק-על 2015(1), 2657(19/01/2015). בקשת רשות ערעור שנדחתה (שם התייחס כבוד השופט א' שוהם בעקיפין לנושא שימוש בקנאביס רפואי ונהיגה).

ייצוג משפטי

הצורך בהבהרת המצב החוקי בנוגע לקנאביס רפואי ונהיגה

 

"שאלה זו מתחדדת, כאשר עסקינן במי שניתן לו רישיון לשימוש בקנאביס לצורך רפואי. הדבר ממחיש את הצורך בהבהרת המצב החוקי, בהתאם לתכליותיה של פקודת התעבורה. מקרים מעין אלה, הגיעו בעבר לפתחו של בית משפט זה. ברע"פ 3174/12 שריג נ' מדינת ישראל (8.8.2012). שם נאמר על-ידי השופט ס' ג'ובראן: "השאלה השניה אותה מנסה המבקש לעורר בהליך זה היא מהו פרק הזמן הנדרש להתפוגגות ההשפעה של הסם, וחזרה למצב של יכולת נהיגה תקינה. שאלה זו מורכבת ומסובכת. ובהמשך נאמר, "טוב יעשה משרד הבריאות אם יקדם את התקנת התקנות בנושא". (על דברים אלה, חזר השופט ג'ובראן ברע"פ 51/13 פרחי נ' מדינת ישראל (12.8.2013); ואף אני עמדתי על כך בהחלטתי ברע"פ 8585/13 אזולאי נ' מדינת ישראל (4.2.2014)).

המשיבה לא התייחסה לעניין זה בתגובתה. נראה, כי למרות חלוף הזמן, המצב המשפטי טרם הובהר לאשורו, ויש לקוות כי הדבר ייעשה בהקדם"

בסופו של דבר בתיק זה ביטלה כבוד השופטת אסתר טפטה–גרדי מבית משפט שלום בעכו את האישום אולם יש לזכור כי מדובר בהחלטה שיפוטית של בית משפט שלום .

נכון להיום הנושא עדיין בתהליך הסדרה אך טרם הוסדר וטרם פורסמו תקנות המורות אחרת ולכן נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי אסורה מבחינה משפטית.

תמונה של קנאביס עם סמל איסור

הוגש נגדך אישום בגין נהיגה תחת השפעת סם? פנה אלינו לקבלת סיוע משפטי, ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

♦ אין במידע לעיל ובאתר משום המלצה, חוות דעת משפטית, או ייעוץ משפטי, או תחליף לכך; ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים, או להימנעות מהם. כמו כן התוכן באתר לא מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, ויש להביא בחשבון שמידע משפטי מטבעו מתיישן.