שכרות בדיקת נשיפה - הליכים תקנות ובדיקות
שכרות בדיקת נשיפה

 תהליך הבדיקה:

לפני בדיקת הנהג, על מפעיל הינשוף לוודא מספר דברים. עליו לוודא כי הנהג לא אכל, לא שתה, לא הקיא, לא עישן, לפחות 15 דקות טרם ביצוע הבדיקה. על השוטר המפעיל להחליף  לפני הבדיקה פיית נשיפה. הנהג הנבדק צריך לנשוף פעמיים לתוך הפייה. במידה וננשפה כמות אוויר מספקת, המכשיר יאשר כי מדובר בנשיפה תקינה ויוציא פלט. בפלט הבדיקה ירשמו בנוסף על תוצאות הבדיקה פרטים על נתוני הבדיקה. דגם המכשיר ושם היצרן. מספר המכשיר ומספר הבדיקה. מועד לביצוע בדיקת כיול. הערך המופיע על גליל הגז וכן זמן הבדיקה. השוטר המפעיל ירשום על גבי הפלט את פרטי הנבדק ואת פרטיו שלו. תוצאות בדיקה של האוויר הנשוף עם ערך גבוה מ-290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, יצביעו שהנהג הינו שיכור. השוטר המפעיל ימשיך טיפולו בנהג כטיפול בנהג שיכור.

להבהרה נוספת: ההבדל בין בדיקת הנשיפון לבדיקת הינשוף הינה בקבילות התוצאה. התוצאה בנשיפון משמשת לצורך אינדיקציה ראשונית בלבד. התוצאה במכשיר הינשוף לעומת זאת הינה קבילה בבית משפט.

שכרות - מה הסנקציה של סירוב להיבדק ולתת דגימת אוויר או דם?

סירוב להיבדק והתליית רשיון נהיגה תק' (מס' 3)  תשמ"ב-1982

שכרות בדיקת נשיפה - תקנה 169ו.(א). סירב נוהג רכב או הממונה על רכב להיבדק לפי דרישת שוטר בבדיקת נשיפה או למסור דוגמה של דם או שתן לבדיקת מעבדה. דינו - מאסר שנה או קנס עשרת אלפים שקלים. ורשאי בית המשפט לפסול אותו מהחזיק ברישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים.

          (ב)  שוטר שמונה להיות רשות רישוי לעניין סעיף 52 לפקודה רשאי להתלות את רישיון הנהיגה של מי שסירב למסור דוגמאות כאמור בתקנת משנה (א). או של מי שתוצאות בדיקת נשיפה או בדיקת מעבדה הראו כי ריכוז הסם או האלכוהול בגופו עולה על המידה הקבועה. התליית רישיון נהיגה כאמור תהיה לתקופה שלא תעלה על 24 שעות.

סירוב לבדיקת שכרות סעיף 64ד.(א) סירב נוהג ברכב, או ממונה על הרכב כאמור בפסקה (1) להגדרה "ממונה על הרכב" שבסעיף 64ב, לתת דגימה לפי דרישת שוטר כאמור באותו סעיף. יראו אותו כמי שעבר עבירה לפי סעיף 62(3).(=שיכור)

 

מידע נוסף בנושא שכרות ראה באתר זה במאמר נהיגה בשכרות

לייעוץ התקשרו 050-6274620

אין במידע לעיל ובאתר משום המלצה, חוות דעת משפטית, או ייעוץ משפטי, או תחליף לכך. ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים, או להימנעות מהם. כמו כן התוכן באתר לא מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני. יש להביא בחשבון שמידע משפטי מטבעו מתיישן.

שכרות - מהי בדיקת נשיפה ומה ההבדל בין מכשיר הנשיפון למכשיר הינשוף שבידי המשטרה?

שכרות - בדיקת נשיפה - תקנה 169א הגדרות :

שכרות בדיקת נשיפה - מהי "בדיקת נשיפה"? זוהי בדיקת אויר נשוף של אדם באמצעות מכשיר שאישר שר הבריאות, בהתייעצות עם שר התחבורה, בהודעה ברשומות. המכשיר מראה ריכוז אלכוהול באוויר נשוף, או את שווה ערכו בדמו של הנבדק, בדוגמה של נשיפה שסיפק אותו נבדק.

מה ההבדל בין מכשיר הנשיפון למכשיר הינשוף שבידי המשטרה:

מכשיר הנשיפון, הינו מכשיר אלקטרוני קטן אותו ניתן לאחוז בכף היד. אל מכשיר הנשיפה מחבר שוטר התנועה פיית נשיפה חד פעמית לכל בדיקת נשיפה. בדיקת הנשיפה מהווה אינדיקציה ראשונית לנוכחות אלכוהול. כלומר האם יש בגופו של הנהג הנבדק כמות אלכוהול הגבוהה מזו המותרת עפ"י דין. החיווי במכשיר הינו מיידי. אם נתקבלה תוצאה "עבר" המשמעות היא שהנהג לא שיכור. כלומר, לא שתה אלכוהול מעבר למותר בחוק ולכן ישוחרר לדרכו. לעומת זאת, אם מופיעה התוצאה "נכשל", המשמעות היא שיש חשד סביר כי הנהג הינו שיכור. כאשר מכשיר הנשיפון אכן מראה כי קיימת אינדיקציה לשכרות יילקח הנהג להמשך בדיקה במכשיר הינשוף. לחילופין יכול להילקח לבדיקת דם, זה נתון להחלטת השוטר המטפל. המשך הבדיקה נעשה כיוון שממצאי הנשיפון לבדם, אינם קבילים בבית המשפט.

שכרות - האם שוטר רשאי לבקש מנהג רכב להיבדק במכשיר הנשיפה גם ללא כל חשד?

שכרות בדיקת נשיפה - תקנה  64ב(א1). שוטר רשאי לדרוש מנוהג רכב או מממונה על הרכב, לתת לו דגימה של אוויר הנשוף מפיו לשם בדיקה. אם מצוי בגופו אלכוהול ובאיזה ריכוז, באמצעות מכשיר שאושר לשם כך בידי שר התחבורה בהסכמת שר הבריאות, בהודעה ברשומות (בסעיף זה – דגימת נשיפה). שוטר רשאי לדרוש מתן דגימה לפי סעיף זה, אף בהעדר חשד כי נעברה עבירה לפי פקודה זו.

מכשיר הינשוף

שכרות בדיקת נשיפה באמצעות מכשיר הינשוף
שכרות בדיקה נשיפה במכשיר הינשוף

זהו מכשיר אלקטרוני המצוי ברשות המשטרה והוא קיבל תיקוף והינו קביל בבית המשפט. המכשיר הינו נייד בגודל מזוודה קטנה. הפעלתו דורשת הסמכה. השוטר המפעיל יכול לכיילו ביחידה וזאת לאחר שביצע בקרת כיול למכשיר. השוטר רשאי לאחר מכן לקחת את המכשיר איתו בניידת לצורך ביצוע בדיקות מחוץ למשרד. המכשיר מפיק פלט ובו ריכוז האלכוהול (ביחידות מיקרוגרם לליטר µg/L) באוויר נשוף של הנבדק.
 

במקרה של מעורבות בתאונת דרכים בגלל נהיגה בשכרות, רצוי מאד לפנות לעו"ד.

לשיחת ייעוץ, ללא התחייבות, ניתן לפנות לעו"ד תעבורה אליהו ברמי, המנוסה מאד בתחום התעבורה.


לייעוץ התקשרו 050-6274620