מרשם פלילי – רישום משטרתי – מהם והאם ניתן לבטלם?

מרשם פלילי נוצר כאשר אדם נחקר במשטרה בחשד לכאורה לביצוע עבירה פלילית , וניפתח כנגדו במשטרה תיק פלילי. התיק מנוהל ביחידת המשטרה ולאחר שנסתיימה החקירה עובר התיק לראש יחידת החקירות. הוא ממליץ באים להעבירו לגורמי התביעה (תביעות משטרה או פרקליטות בהתאם לסוג העבירה) להכנת כתב אישום, או שהוא ממליץ לגנוז את התיק במשטרה, מעילות סגירה שונות (חוסר ראיות, חוסר עניין לציבור או חוסר אשמה).
לאחר שהתיק הגיע לתביעה הוא ניבחן ומתקבלת החלטה, באם להגיש כתב אישום (או להחזיר להשלמת חקירה) או לסגור את התיק מעילות שונות. במידה ומוגש כתב אישום, סיווג התיק יהיה "ממתין לבירור דין" (מב"ד).

קטגוריות לסגירת תיק משטרתי:

א. חוסר ראיות

מדובר למעשה בעילה לפיה התיק נסגר כיוון שלא נאספו די ראיות בכדי להגיש כתב אישום כנגד חשוד בעבירה.

ב. היעדר עניין לציבור 

מדובר בעילה לפיה למרות שקיימות ראיות, הוחלט משיקולים מערכתיים כלליים שאין עניין לציבור בהעמדת החשוד לדין.

חוסר אשמה 

מדובר בעילת סגירה לפיה נמצא כי לחשוד אין חלק בביצוע העבירה, או שהעבירה אינה מתקיימת , דבר המוביל, הלכה למעשה, למחיקת הרישום הפלילי בעניינו.

לייעוץ התקשרו 050-6274620

רישום פלילי

מרשם פלילי- רישום משטרתי
מרשם פלילי ומשטרתי

לאחר סיום הליך המשפט ומתן גזר דין ,ישונה הסטאטוס של התיק במרשם הפלילי, ויעודכנו בו תוצאות פסק הדין, סעיפי האשמה בהן הורשע , קנס , מאסר באם יש ומאסר על תנאי וחיובים נוספים במידה ויש. גם אם החליט בית המשפט לקבוע את אשמתו של הנאשם ללא הרשעה, יירשם פסק הדין, תוך ציון העובדה שהוא לא הורשע. רשימת התיקים הללו, אשר מצויה במרשם הפלילי, תכונה להלן – הרשעותיו של הנאשם- רישום פלילי.

רישום משטרתי

באם התיק לא הועבר ליחידת התביעה ונסגר ע"י קצין המשטרה ר' יח' החקירות בעילות גניזה השונות או שהועבר ליחידת התביעה והתביעה החליטה לגנוז את התיק בעילות הגניזה השונות . יופיע תיק זה בקובץ רישומים פנימיים של המשטרה "רישום משטרתי" ,בקובץ זה רשומים התיקים אשר נסגרו ובהם לא הועמד החשוד לדין.  החוק מסמיך את המשטרה לנהל קובץ פנימי זה ולהציג את תוכנו בפני גורמים שונים בנסיבות המפורטות בחוק. אלא אם כן, נסגר התיק מעילה של העדר אשמה פלילית .

יש לציין כי כל אדם שנחקר במשטרה בחשד לביצוע לכאורה של עבירה פלילית, גם אם התיק נסגר, יהיה לו רישום המשטרתי  (כל אדם שנחקר כחשוד ולעיתים כמעורב ,למעט אדם שנחקר כעד).

בעת קבלת תדפיס רישום פלילי במשטרה יופיע גם רישום משטרתי.

מחיקת רישום משטרתי:

הרישום המשטרתי כולל:

  • תיקים שנסגרו ללא העמדה לדין – בעילות של "חוסר ראיות" או "חוסר עניין לציבור". תיק אשר נסגר בעילה שהיא "היעדר אשמה" אינו מופיע ברישום המשטרתי. במידת הצורך, ניתן לפנות לתביעה לשינוי עילת סגירת התיק.
  • תיקים שבהם התביעה חזרה בה מכתב אישום.
  • הליכים שעוכבו בהחלטת היועץ המשפטי לממשלה.
  • תלונות שהוגשו ולא נפתחה בעניינן חקירה.
  • תיקי חקירה פתוחים.
  • תיקים שמתנהלים בבית המשפט.
  • פרטי הרישום המשטרתי חשופים למשטרה ולגופי ביטחון בלבד.

כיצד אפשר לבטל רישום משטרתי?

למרות כל זאת, עדיין ניתן לפעול למחיקת רישום פלילי במשטרה במספר דרכים:

  1. ביטול אוטומטי

מחיקת רישום פלילי אחרי 7 שנים, תיעשה אוטומטית בכל הנוגע לרישום משטרתי, בעבירות עוון וחטא. עם זאת, קצין משטרה רשאי להותיר את הרישום במקרים מיוחדים. (ובעבירות מסוימות).

תיקון 8 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים (תיקון מס 8, תשס"ח – 2008), מסמיך גורם משטרתי- קצין משטרה למחוק רישום משטרתי של תיקים סגורים במשטרה בנסיבות מסוימות, לא רק בהקשר של התיישנות.

2. שינוי עילת סגירת תיק:

כאשר תיק החקירה נסגר בעילה של חוסר ראיות או בעילה של חוסר עניין לציבור, אזי יוותר רישום משטרתי. ישנה אפשרות במקרים מסוימים לבטל רישום משטרתי זה . ביטול הרישום יעשה ע"י פנייה לקצין חקירות ממונה, בבקשה מנומקת לשינוי סגירת עילת התיק ל"חוסר אשמה".

3. פניה בבקשה למחיקת רישום פלילי:

בנסיבות מסוימות קימת אפשרות נוספת למחיקת רישום משטרתי  והיא באמצעות  פניה בכתב לאגף העוסק בכך במטה הארצי במשטרה. כאשר בבקשת מחיקת הרישום יש להציג טעמים כבדי משקל למחיקת רישום פלילי ולכן חשוב להיעזר בעורך דין.

לייעוץ התקשרו 050-6274620

ביטול רישום משטרתי

ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה (או קצין משטרה בדרגת סנ"צ ומעלה שהוסמך לכך) רשאי לבטל רישום משטרתי.על-פי תקנות המשטרה, הנתונים שיילקחו בחשבון בהחלטה על ביטול רישום משטרתי הם:

  • חומרת העבירה המיוחסת לאדם.
  • חומרת הפגיעה של הרישום עבור האדם.
  • היקף פגיעה ברכוש מיוחסת, אם ישנה.
  • קיום רישומי משטרה אחרים או רישומים במרשם הפלילי.
  • ביטולים קודמים של רישומים משטרתיים.
  • נסיבות אישיות של האדם.

מחיקת רישום פלילי

חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א – 1981, מסדיר את ניהולו של מאגר המידע הפלילי. בין השאר קובע החוק כללים לגבי תקופות התיישנות ומחיקה החלות על סוגי המרשם השונים. לאחר שהתיישן, ובמהלך תקופת המחיקה, המידע גלוי בפני מספר גורמים מצומצם יותר. ראה דוגמא למחיקת רישום פלילי ע"י עורך דין תעבורה אליהו ברמי.

לייעוץ התקשרו 050-6274620

אופן מחיקת הרישום הפלילי – תמצית

מחיקת הרישום הפלילי תתקיים לאחר שחלפה תקופת ההתיישנות מעת ביצוע העבירה, אז יש להמתין עוד 10 שנים שהן תקופת המחיקה .

התיישנותתקופת התיישנות חלה על הרשעות, ואורך התקופה נגזר מן העונש שהושת על ידי בית המשפט, כמפורט להלן:

לבגיר אם עברו 10 שנים מיום האירוע במקרה של עבירה מסוג פשע (עבירה שהעונש עליה הוא מעל 3 שנות מאסר), או 7 שנים בעבירה מסוג עוון (עבירה שהעונש עליה הוא בין 3 חודשים ל- 3 שנים). באם הושת על הבגיר למעלה מחמש שנות מאסר בפועל, תקופת ההתיישנות הינה כפל התקופה ומקסימום 15 שנה.

לקטין אם עברו 7 שנים מיום האירוע במקרה של עבירה מסוג פשע, או 5 שנים בעבירה מסוג עוון.

מחיקת רישום פלילי- לאחר תקופת ההתיישנות מתחילה להימנות תקופת המחיקה שעמדת על 10 שנים מתום תקופת ההתיישנות. בתום תקופת המחיקה הרישום הפלילי נמחק למעשה מגיליון ההרשעות (למעט חריגים).  המשמעות של "המחיקה" הינה כי המידע אינו מועבר עוד לגורמים שהיו רשאים לעיין בו טרם המחיקה, אלא רק לגורמים ביטחוניים וממשלתיים ספורים בלבד.


תקנות המרשם הפלילי ותקנת השבים (אמות מידה לביטול רישומי משטרה), תשס"ט-2009.

  1. בתקנות אלה –"ביטול אוטומטי" – ביטול לפי סעיף 1(ה) לחוק;

"המועד הקובע" – מועד האירוע נושא החקירה (להלן – האירוע),

(ולעניין כמה אירועים שיוחסו לאותו אדם, הנחקרים באותו תיק חקירה – מועד האירוע המאוחר)

"התקופה" – משך הזמן שחלף מהמועד הקבוע בתקנה 2(א), כמפורט להלן:

(1)   בחשד לביצוע עבירה שאינה פשע –

(א)   בידי בגיר – 5 שנים;

(ב)   בידי קטין – 3 שנים;

(2)   בחשד לביצוע עבירת פשע –

(א)   בידי בגיר – 7 שנים;

(ב)   בידי קטין – 5 שנים;

"רישום" – רישום מרישומי המשטרה בדבר החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין כאמור בסעיף 11א לחוק.

סעיף 3  לתקנות המרשם הפלילי -בקשה לביטול רישום

  1. אדם שקיים לגביו רישום, רשאי לפנות לגורם המוסמך לאחר שנסתיימה התקופה בבקשה לבטל את הרישום, והוא יצרף לבקשה, ככל הניתן, מסמכים התומכים בה.

סעיף 7 לתקנות המרשם הפלילי- אמות מידה  לאי ביטול אוטומטי

  1. הגורם המוסמך רשאי להורות שלא לבטל רישום בביטול אוטומטי, בהתחשב באלה:

(1)  קיומו של רישום נוסף ברישומי המשטרה או קיומם של פרט רישום כמפורט בסעיף 2 לחוק, למעט פרט רישום    פלילי שהסתיימה לגביו תקופת המחיקה או שנשיא המדינה נתן לגביו חנינה;

(2)  ביטול רישום אחר במהלך התקופות האמורות בתקנה 6;

(3)  עבירות שונות מסוג עוון (כמפורט בתקנות המרשם הפלילי בסעיף 7(3).

סעיף 1 (ה) לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, תשמ"א-1981 –

על אף האמור בסעיף קטן (ד), רישום בדבר החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין כאמור בסעיף 11א, בנוגע לעבירה שאינה פשע, יבוטל בתום שבע שנים מיום האירוע, אלא אם כן החליט הגורם המוסמך אחרת; החלטת הגורם המוסמך לפי סעיף קטן זה תינתן בכתב, ותהיה בהתאם לאמות מידה שקבע השר לביטחון הפנים באישור ועדת החוקה.

 במקרה ויש לך רישום משטרתי והינך מעוניין לבטלו הגעת לכתובת הנכונה, ונשמח לסייע.

משרד: רחוב האלוף יעקב פרי 13, בניין בית שירה, רחובות .

לייעוץ התקשרו 050-6274620

אין במידע לעיל ובאתר משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי או תחליף לכך; ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם כמו כן התוכן באתר לא מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, ויש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו מתיישן.